zaterdag 14 februari 2009

Hi Hat Cupcakes

Afgelopen week had ik Chocolate Marshmallow Cupcakes gemaakt. Hiervoor had ik 12 Best Chocolate Cupcakes van Julie Hasson gebakken. Ik heb er maar drie van gebruikt en de rest heb ik ingevroren (je kunt ze namelijk 2 weken in de vriezer bewaren!!).
Voor de Hi Hat Cupcakes heb ik twee van deze chocolade cupcakes ontdooit en er een "Hi Hat" op gemaakt. Het recept voor de chocolade cupcakes kun je
hier vinden. Maak deze eerst voordat je aan het glazuur begint. Zorg ervoor dat ze volledig zijn afgekoeld. Het recept voor het glazuur komt uit het boekje "Cupcakes" van Sue McMahon.

Voor het glazuur heb je de volgende ingrediënten nodig (voor 12 porties)4 eiwitten
250 g kristalsuiker
Snufje zout
250 g zachte boter
Enkele druppels vanille essence
BereidingDoe de eiwitten, de suiker en het zout in een hittebestendige kom, en zet deze boven een pan met zacht kokend water. Verwarm het mengsel zo’n 5-10 minuten onder af en toe roeren, tot de suiker is opgelost en de eiwitten warm aanvoelen.
Klop de eiwitten stijf, totdat er pieken ontstaan en het mengsel is afgekoeld.
Mix de boter en de vanille essence erdoor. Blijf mixen totdat de boter volledig met de eiwitten vermengd is: het moet een glad, licht en luchtig van structuur zijn. Het mengsel was bij mij erg dun geworden, dus heb ik het even in de koelkast gezet.
Als het mengsel wat stijver is geworden, doe het dan in een spuitzak en voorzie de inmiddels afgekoelde cupcakes van een royale hoeveelheid glazuur. Zet de cakejes in de koelkast.




Het kan zijn dat het glazuur een beetje korrelig wordt, maar dat maakt niet zoveel uit aangezien er nog een laagje chocolade overheen gaat.
Smelt zo’n 250-300 g chocolade au bain-marie. Giet het in een ruime kom.
Haal de cupcakes uit de koelkast. Bedek het eerder aangebrachte glazuur met een dun laagje chocolade. Laat het opnieuw hard worden in de koelkast.

Hier een aantal foto's!!

1 opmerking:

  1. Hallo Mirtje,

    Wat heb jij een leuke blog,met hartstikke goede recepten. Ook mooi gefotografeerd, met duidelijke uitleg en goeie verwijzingen.

    vr Gr,

    Debbie
    http://www.flickr.com/photos/debbiescakes/

    BeantwoordenVerwijderen