dinsdag 14 juli 2009

Dulce de Leche Cupcakes van zelfgemaakte Dulce de Leche

Nou ja, zelfgemaakt....
Voor degenen die niet weten wat het is: Dulce de Leche (melkzoet) is een karamelpasta afkomstig uit Latijns-Amerika. Je kunt het een beetje vergelijken met bebogeen, alleen vind ik persoonlijk de Latijns-Amerikaanse variant lekkerder.
Om deze karamelpasta te maken heb je alleen een blikje gecondenseerde, gezoete melk nodig. Deze zijn bij de meeste supermarkten wel te krijgen.




 

Haal het label van het blik en maak met behulp van een spijker twee gaatjes in de bovenkant van het blik. Het is belangrijk om deze gaatjes te maken, omdat er veel druk op het blik komt te staan, waardoor het kan exploderen.
Zet het blik vervolgens in een kleine pan met water. Het water mag niet hoger dan 2,5 cm onder de rand van het blik komen.



Kook het blikje gecondenseerde melk op middelhoog vuur zo'n 3 à 4 uur, afhankelijk van de gewenste dikte van de karamel. Houd de stand van het water tijdens het kookproces goed in de gaten. Omdat er veel water verdampt is het belangrijk dat het af en toe wordt aangevuld.
Haal het blik voorzichtig uit de pan en open het met behulp van een blikopener.
Giet de inhoud in een kom. Onderin het blik zal een wat dikkere karamel zitten. Een homogene massa kan verkregen worden door er simpelweg even met een garde doorheen te roeren. Laat het afkoelen en...klaar is de Dulce de Leche!

Vervolgens heb ik het verwerkt in cupcakes. Ik had al eerder Dulce de Leche cupcakes gemaakt, alleen dan met bebogeen (het recept kan je hier vinden).
Voor deze cupcakes heb ik voor de cake de Yellow Cupcakes van Shelly Kaldunski gebruikt (klik hier voor het recept).
Voor de botercrème heb ik aan het basisrecept voor botercrème 10 eetlepels (150 ml) Dulce de Leche toegevoegd. (klik hier voor het recept).
Verder heb ik ze ook gevuld met Dulce de Leche en gegarneerd met karamelsaus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten