zaterdag 24 juli 2010

Bloementaart



Ik ben erg trots op deze taart! Het is me gelukt om (met heel wat geduld) kleine bloemetjes er op te spuiten met botercrème. En hij smaakte ook nog eens prima!
Het recept van de cake komt van Dr Oetker. Je kunt hem hier vinden.
Zelf heb ik maar 2/3 van het recept gemaakt en het in een ronde taartvorm gebakken voor ong. 45 minuten.
De cake heb ik vervolgens horizontaal in drieën gesneden. Tussen de onderste en de middelste laag heb ik abrikozenjam gesmeerd, zo'n 50 g tot 75 g.
Tussen de middelste en de bovenste laag heb ik 1/4 van de botercrème gesmeerd.



Voor de botercrème heb je het volgende nodig:

Botercrème
3 grote eiwitten (ong. 100 g)
150 g kristalsuiker
225 g roomboter
Snufje zout

De bereidingswijze voor de botercrème kun je hier vinden.
Eventueel kun je de botercrème iets op smaak brengen met 1 tl vanille-extract.
Nadat de cake gevuld is, smeer je de rest van de cake in met de overige botercrème.
Ik las laatst dat je het beste eerst een dun laagje aan kunt brengen en de taart dan even in de koelkast moet zetten. Dit doen ze om te voorkomen dat er cake kruimels in de rest van de botercrème komen. Als het dunnen laagje hard is geworden, kun je daardoor makkelijker de rest van de botercrème aanbrengen en heb je geen last van de kruimels.
De crème die ik over had heb ik toen gekleurd en met speciale spuitmondjes heb ik er toen blaadjes en bloemetjes op gespoten. Erg leuk om te doen en het ziet er erg chique uit!
Op deze site staan een aantal voorbeelden van verschillende figuren die je met botercrème kan maken stap voor stap uitgelegd.

3 opmerkingen:

  1. Wat knap hoor, hij ziet er schitterend uit!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wouw dat ziet er super mooi uit. Ik dacht op eerste gezicht, dat het fondant bloemen waren. Heel goed spuit werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er super uit! Ik maak bloemetjes altijd uit gumpaste, want met botercrème lukt het me echt nog niet. :P

    BeantwoordenVerwijderen