maandag 7 maart 2011

Tiramisu Taartjes

Zo eindelijk vakantie! En daarmee ook eindelijk weer eens tijd om wat te bakken!
Ik kijk best wel vaak op foodgawker.com om inspiratie op de te doen, echt een aanrader. Er staan hele mooie food foto's op met een link naar de recepten. 
Zo kwam ik dus op de site van chef Eddy van Damme, een oorspronkelijk Belgische patissier. Hij maakt echt de mooiste dingen! Gisteren heb ik dus zijn recept voor Tiramisu taartjes uitgeprobeerd. Je kunt het recept hier vinden. 


Zelf heb ik in plaats van lange vingers een génoisedeeg gemaakt en deze in de koffie-likeur siroop gedompeld.
Je kunt het recept op mijn blog vinden.

Ik heb twee varianten gemaakt: eentje zoals die op de site van Eddy van Damme staat, in een siliconen dôme vorm. Als je de vorm gevuld hebt met de cake en het tiramisu mengsel, strijk je het glad af en stop je de vorm in de vriezer. Als de taartjes helemaal bevroren zijn kun je ze makkelijk uit de vorm halen. Hieronder het resultaat, met wat cacaopoeder erover.


De andere heb ik gemaakt in een stukje pvc buis, net als het Chocolademousse taartje waarvan ik eerder het recept op mijn blog heb geplaatst. Hieronder de foto's.


Voor de bodem heb ik rondjes génoisecake uitgestoken. Deze plaats je in de pvc buis. Daarbovenop een beetje van het tiramisu mengsel (ik gebruik een ijsschelp, dan is het bij elk taartje gelijk). Daarna weer een rondje génoisecake gedompeld in de koffie-likeur siroop, en vervolgens de rest afvullen met het tiramisu mengsel. Ook deze vries je in. Als ze helemaal bevroren zijn sla je de vorm een keer op het aanrecht zodat het taartje een beetje loskomt. Daarna kun je hem als het goed is makkelijk van onderaf uit de vorm duwen.

1 opmerking: